På grund av personliga omständigheter har jag tillbringat några dagar i telefon och med nätter med sömn som lämnar mycket att önska. Även om jag försöker skapa en lämplig miljö när det är dags att vila, upptäckte jag att jag har en oväntad fiende hemma: en av högtalarna började avge ljud under natten.
Som jag har nämnt tidigare har jag flera smarta högtalare i olika rum. Hittills har de fungerat utan problem, men det verkar som om en av dem bestämde sig för att göra uppror och testa mitt tålamod. För två nätter sedan, runt klockan tre på morgonen, började jag höra hög musik i rummet intill. Min första reaktion var att tro att ljudet kom från min mobiltelefon och att det var ett telefonsamtal vid den tiden på dygnet, något som sällan ger goda nyheter.
På gränsen till ett nervöst sammanbrott
Problemet kom dock från en HomePod mini som jag har i rummet bredvid, en av de två bredvid datorn som jag har satt upp som ett stereopar. Mitt i chocken svarade högtalaren inte på något kommando, och efter flera frustrerade försök valde jag den mest omedelbara lösningen: att koppla bort den från strömförsörjningen.
Nästa dag, med mer sinnesfrid, bestämde jag mig för att undersöka källan till felet. Först såg jag till att det inte fanns något damm eller smuts på ytan som kunde orsaka oavsiktlig kontakt. Sedan gick jag in i Home-appen och återställde duons inställningar, i avsikt att kontrollera om problemet berodde på en viss högtalare eller båda.
Det dröjde inte länge innan felet uppstod igen, men den här gången påverkade det bara den vänstra högtalaren. Musiken började spelas slumpmässigt, utan något kommando från mig. Jag kontrollerade också de konfigurerade automationerna och bekräftade att det inte fanns några som kunde orsaka detta beteende.
Så jag bestämde mig för att återställa högtalaren, och det första jag gjorde var att prova det via Home-appen på min iPhone. För att återställa min HomePod mini öppnade jag Home-appen på min enhet (om du behöver göra detta, se till att du är inloggad med det Apple-konto du använde för att ställa in det). I appen valde jag HomePod och öppnade knappen ”Inställningar”. Sedan valde jag alternativet ”Återställ HomePod ’ och valde ’ Ta bort tillbehör”.
När jag gjorde det dök ett vitt roterande ljus upp på enhetens ovansida. Jag väntade tålmodigt tills ljuset försvann, vilket bekräftade att återställningen var klar. När det var klart fortsatte jag att ställa in den igen genom att följa standardinstruktionerna.
Fungerade det? Nej, det gjorde det inte. Till att börja med försökte jag konfigurera stereoparet igen, men i både singel- och duoläge fortsatte musiken att spelas av sig själv efter några timmar, utan att jag gjorde något. På kvällen, när jag såg att problemet kvarstod, bestämde jag mig för att dra ur kontakten för att undvika ytterligare problem och låta det vara till nästa dag, i hopp om att lösa det. Jag trodde till och med att det var ett hårdvarufel i högtalaren.
Eftersom återställningen via Home-appen inte hade fungerat var mitt nästa försök, nu i desperat läge, att återställa den med hjälp av datorn. Till skillnad från den större modellen har HomePod mini en USB C-port som gör att du kan ansluta den till din dator och utföra en problemfri återställning. Och det är precis vad jag gjorde.
Nu försökte jag återställa den
När jag misslyckades med att återställa min HomePod mini insåg jag att en återställning förmodligen var den enda lösningen. Till skillnad från återställning startar den här proceduren inte bara om enheten, utan uppdaterar den också till den senaste programvaran.
För att återställa anslöt jag HomePod mini till min dator med USB-C-kabeln. Efter några sekunder öppnade jag ett Finder-fönster på min Mac (om du använder en PC kan du använda den senaste versionen av Apple Devices-appen eller iTunes).
När HomePod dök upp på skärmen valde jag den och klickade på alternativet ”Restore HomePod”. Processen var enkel: den laddade ner den senaste programvaran (cirka 3,80 GB), installerade den automatiskt och lämnade enheten fullt fungerande.
När du är ansluten till datorn visas en orange lampa som blinkar upprepade gånger på toppen av HomePod mini. Detta indikerar att enheten är ansluten till en dator eller använder en strömadapter med en annan effekt än 20 W (9 V ⎓ 2,22 A).
Det jag gjorde härnäst var att återansluta högtalaren till det kompatibla uttaget och använda applikationen ”Home ” igen för att konfigurera om den från början. Appen följer färgkodningen för lamporna och visar alla steg som ska följas, och sedan dess har jag inte haft några fler problem.